Nieuwsbrief
Inspiratiedag: 'Het is ok om even niet ok te zijn'
In de zoektocht naar zichzelf voelen kinderen en jongeren zich wel eens ‘niet ok’. Maar ook leerkrachten, opvoeders, hulpverleners en professionals worstelen wel eens met zichzelf. En dat is eigenlijk niet zo erg, want het hoort bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren, maar gewoon ook bij het leven.
Voor wie?
Programma
10 u | Onthaal | ||||
10.30u | SESSIE 1: | ||||
VOLZET - De Schatkamer: sociale vaardigheden en weerbaarheid
Kathleen Thienpond (VCLB Meetjesland)
Edith Leus (Logo Gezond+)
|
VOLZET - Tijd kunnen we niet bijmaken, maar wel managen
Inge Lootens (Provinciale Vormings- en Ondersteuningscel Vrije CLB’s Oost-Vlaanderen)
|
||||
12.00u |
Onthaal en broodjeslunch
|
||||
13.15u | SESSIE 2 | ||||
Stevig in je schoenen staan, kan je (ook) online leren
Letticia De Sutter (Logo Gezond+)
|
Wat houdt kinderen en jongeren bezig en hoe kunnen we hen online helpen?
Sibille Declercq (AWEL) en CLB-chat
|
Op eigen benen!
Tomas Fordeyn en Jolien De Spiegeleer (Jeugddienst Eeklo)
|
VOLZET - Zorgen voor jezelf DEEL1
Fabienne Deknudt
|
||
14.30u | Pauze | ||||
14.45u | SESSIE 3: | ||||
Veerkracht versterken van jongeren met ADHD
Annelies Coetsier (RADAR team crosslink, ADHD referentiepersoon, neuropsycholoog en therapeut)
|
Eerste Hulp bij Emoties.
Hoe ouders ondersteunen in het omgaan met emoties van hun tiener.
Elien Mabbe (Universiteit Gent)
|
Tools in het omgaan met suïcidale jongeren
Karen De Waele (Suïcidepreventie CGG Eclips)
|
VOLZET - Zorgen voor jezelf DEEL2
Fabienne Deknudt
|
||
|
|||||
16u |
Pauze en onthaal
|
||||
|
|||||
16.30u | SESSIE 4: | ||||
Keuze en participatie: Een vloek of een zegen?
Prof. Dr. Maarten Vansteenkiste (Universiteit Gent)
|
Kostprijs ?
10€ per sessie*
*Combivoordeel: vanaf 3 sessies inschrijvingsprijs 15€
*sessie 4 is gratis
Inschrijven?
De inschrijvingen zijn afgesloten, je kan je niet meer inschrijven voor de inspiratiedag.
PROGRAMMA - VEERKRACHT VAN PROFESSIONALS: |
Tijd kunnen we niet bijmaken, maar wel managen
Inhoud: Heb je het gevoel steeds tijd te kort te komen? Moet je steeds meer klussen klaren in steeds minder tijd? Deze sessie helpt je spaarzaam om te gaan met tijd en gaat dieper in op de thema’s: tijdsbeleving, werkplanning, onophoudelijk mailverkeer en zoveel meer. ↑
|
Zorgen voor jezelf DEEL 1 en 2
(Sessie 2 - 13.15u en sessie 3 - 14.45u)
Fabienne Deknudt
Inhoud: Als medewerker van een school, CLB, OCMW of andere organisatie ben je elke dag druk in de weer om je dienstverlening zo kwaliteitsvol mogelijk te maken. Dat geeft je veel voldoening, maar vraagt ook veel van jou als persoon. Hoe draag jij zorg voor jezelf? Hoe blijven jouw batterijen opgeladen zodat je motivatie en energie niet uitgeput geraken? Aan de hand van een concrete casus komen we tot zelfreflectie en de basis voor verandering.
Praktische tip: deze workshop bestaat uit twee sessies. ↑
|
PROGRAMMA - VEERKRACHT VAN KINDEREN EN JONGEREN: |
De Schatkamer: sociale vaardigheden en weerbaarheid
Inhoud: Veerkracht werkt preventief en wapent ons in de strijd tegen depressie, pesten, middelengebruik en zo veel meer. Maak onder begeleiding kennis met boeken & brochures, methodes en sessies, kaart- & bordspelen die werken aan sociale vaardigheden en weerbaarheid van kinderen en jongeren.
|
Stevig in je schoenen staan, kan je (ook) online leren
(Sessie 2 - 13.15u)
Letticia De Sutter (Logo Gezond+)
Inhoud: Ontdek in deze online demonstratie twee online tools die kinderen (12j-16j) en jongeren (16+) helpen in de zoektocht naar zichzelf en de balans tussen draaglast en draagkracht. Een mix aan informatie, opdrachten, advies en tips
dagen je uit om zelfstandig aan de slag te gaan met noknok.be en fitinjehoofd.be. Heb je een tablet of smartphone? Breng deze dan zeker mee! ↑
|
Wat houdt kinderen en jongeren bezig en hoe kunnen we hen online helpen?
(Sessie 2 - 13.15u)
Sibille Declercq, AWEL en CLB-chat
Inhoud: Ik ben verliefd, hoe vraag ik het aan? Mijn ouders maken ruzie, wat kan ik hieraan doen? Ik ben de hele tijd verdrietig, is dit normaal? Wat houdt kinderen en jongeren bezig? Zijn ze op zoek naar informatie, een luisterend oor of een schouderklopje? AWEL en CLB-chat bieden een online platform en boeken resultaat. Ontdek de kerncomponenten van online hulpverlening, welke impact ze hebben en hoe je zelf omspringt met online hulpverlening. ↑
|
Op eigen benen!
(Sessie 2 - 13.15u)
Tomas Fordeyn en Jolien De Spiegeleer (Jeugddienst Eeklo)
Inhoud: Hoe wapenen we jongeren tegen de dagelijkse verleidingen? Een vraag die velen onder ons bezig houdt. De Eeklose jeugddienst en hun JongerenInformatiePunt (JIP) zetten hard in op het thema welzijn en hebben de laatste jaren heel wat expertise opgebouwd door nauwe samenwerking met verschillende welzijnspartners. In een interactieve sessie maken de deelnemers kennis met het ruime gratis aanbod van de jeugddienst en het JIP: vorming op maat, jongereninformatie, educatief spelmateriaal en eerstelijnsondersteuning. ↑
|
Tools in het omgaan met suïcidale jongeren
(Sessie 3 - 14.45u)
Karen De Waele (Suïcidepreventie CGG Eclips)
Inhoud: In deze workshop staan we stil bij hoe je adequaat kan reageren op (signalen van) suïcidaal gedrag bij jongeren. Hoe ga je een gesprek aan met een suïcidale jongere? Hoe maak je een suïcidepreventiebeleid op maat van je school of organisatie? En welke online tools bestaan er om zelfmoordgedachten onder controle te krijgen. ↑
|
Veerkracht versterken van jongeren met ADHD
(Sessie 3 - 14.45u)
Annelies Coetsier (RADAR team crosslink, ADHD referentiepersoon, neuropsycholoog en therapeut)
Inhoud: Veerkracht helpt ons omgaan met de kleine en grote uitdagingen van het leven. Maar wat betekent het voor jongeren met ADHD? ADHD zorgt ervoor dat deze jongeren problemen hebben met executieve functies, problemen met emotieregulatie. Maar betekent het ook dat ze minder veerkrachtig zijn? Of zijn ze net veerkrachtiger omdat ze al heel wat tegenslagen kenden? Deze workshop schetst hoe deze jongeren omspringen met tegenslag en wat daarin de sterktes en zwaktes zijn. Daarnaast krijg je concrete tips en handvatten om om te gaan met ADHD, thuis of in de klas. ↑
|
Eerste Hulp bij Emoties. Hoe ouders ondersteunen in het omgaan met emoties van hun tiener.
(Sessie 3 - 14.45u)
Elien Mabbe (Universiteit Gent)
Inhoud: Werk je met ouders van tieners? Op zoek naar inspiratie voor een ouderbijeenkomst?
Maak kennis met de ouderbijeenkomstenreeks die EXPOO (Vlaams Expertisecentrum Opvoedingsondersteuning) ontwikkelt samen met de vakgroep Ontwikkelingspsychologie van de UGent. Je leert er hoe jij als leerkracht, jeugdwerker, CLB-medewerker, ouder… tieners kan ondersteunen in het omgaan met emoties. De Zelf-Determenatie Theorie vormt de basis en vertrekt vanuit het idee dat er drie cruciale psychologische vitamines zijn voor groei: autonomie, verbondenheid en competentie. In deze workshop tonen we hoe je kan inspelen op deze drie basisbehoeften. ↑
|
Keuze en participatie: Een vloek of een zegen?
(Sessie 4 - 16.30u)
Prof. Dr. Maarten Vansteenkiste (Universiteit Gent)
Inhoud: De ontwikkeling van kinderen en jongeren staat in een samenleving met een vrijwel ongebreideld aantal keuzemogelijkheden onder druk. Kiezen is vandaag misschien meer dan ooit verliezen. Tegelijk bieden keuzemogelijkheden jongeren ook groeikansen om autonoom te handelen en hun intern kompas vorm te geven. Het aanbieden van keuze vormt dan ook een belangrijk onderdeel van autonomieondersteunende omgang met jongeren, al zijn niet alle keuzes even zaligmakend en motiverend en hebben jongeren ook nood aan structuur.
Tegelijkertijd hebben sommige leerkrachten en ouders de indruk dat jongeren over alles inspraak wensen. Ze vinden het niet vanzelfsprekend om participatief te werken en menen dat jongeren ook maar gewoon eens moeten doen wat hen opgedragen wordt.
Gegrond in de Zelf-Determinatie Theorie (Ryan & Deci, 2017) wordt in deze uiteenzetting dieper ingegaan op de voordelen en valkuilen van een participatieve benadering, de voorwaarden waaronder keuze motivationele voordelen oplevert en de vraag of iedereen gebaat is met keuze. ↑
|