Nieuwsbrief
← Vorige
Gevoelsmuur of gevoelsstand met gevoelsbuttons (emoji's)
Hoe vaak krijg je de vraag ‘Hoe is’t?’. En hoe vaak antwoord je dan snel ‘goed’? Gevoelens kunnen je overweldigen, opdringen, je uit je concentratie halen of je rust verstoren. Maar hoe voelen mensen zich echt? Misschien wel een beetje gestrest, moe, enthousiast of trots?
Met de gevoelsbuttons breng je spreken over gevoelens onder de aandacht. Ze motiveren tot gesprek en nodigen uit voor een open dialoog. Laat iedereen een button opspelden en spreek erover.
Op elke gevoelsbutton staat de link naar www.noknok.be (12 tot 16 jaar). Een website die tips aanreikt aan jongeren om veerkrachtiger in het leven te staan. Op elke button staat ook de link naar www.geluksdriehoek.be.
Doordat er 12 verschillende buttons (trots, enthousiast, hoopvol, tevreden, gelukkig, triest, bezorgd, gestrest, moe, onzeker, verliefd en ontevreden) worden aangeboden met aangename en minder aangename gevoelens willen we ook het stigma om te praten over moeilijkere gevoelens verminderen. Omdat het niet voor iedereen (kinderen, laaggeletterden, mensen met een beperking,…) eenvoudig is om een gevoel voor te stellen bij een bepaald woord, werden deze woorden verduidelijkt met emoticons. Zo kan er in elke doelgroep gewerkt worden rond het delen van emoties.
Voor wie?
Je kan de buttons gebruiken in de klas, op een schoolevenement, in de kinderopvang.... Ook voor zorgorganisaties die werken met kwetsbare groepen (anderstaligen, laaggeletterden,...) zijn deze buttons te verkiezen boven de versie met tekst.
Aan de slag
Logo-Gezond+ stelt twee manieren voor om de buttons te gebruiken: zelf een gevoelsmuur maken of een gevoelsstand ontlenen.
MAAK JE EIGEN GEVOELSMUUR
Maak zelf een muur gevuld met gevoelsbuttons. De buttons zijn bijvoorbeeld gemakkelijk te bevestigen op een piepschuimen plaat of doek.
Je kan kiezen om:
- de buttons op voorhand op een muur te spelden en de doelgroep er eentje te laten kiezen en dat bij zichzelf op te spelden. Op die manier tonen mensen aan elkaar hoe ze zich voelen.
- de doelgroep een button te laten kiezen om op de muur te spelden. Op die manier krijg je een beeld van hoe mensen in je organisatie/groep zich voelen.
Praktisch: Je kan buttons aankopen bij Logo Gezond vzw. Eén set van buttons bestaat uit 100 buttons (12 verschillende types).
CREEER EEN KLEURRIJKE GEVOELSSTAND
Is zelf een muur maken geen optie? Ga dan voor de gevoelsstand.
Praktisch: Je kan een stand gratis ontlenen bij Logo Gezond+ vzw. De stand bestaat uit 2 roll-upbanners en 12 bokalen met de verschillende emoties in (1 type per bokaal).
Je kan kiezen om:
- De doelgroep een button te laten kiezen en dat bij zichzelf op te spelden. Op die manier tonen mensen aan elkaar hoe ze zich voelen.
- De doelgroep een button te laten kiezen om op een muur/wand te spelden. Op die manier krijg je een beeld van hoe mensen in je organisatie/groep zich voelen.
Extra
De gevoelsmuur en gevoelsstand zijn goed uit te breiden met het promotiemateriaal van de Geluksdriehoek en NokNok.
Meer weten of bestellen?
Jasmien Pauwels - jasmien.pauwels@gezondplus.be