Nieuwsbrief
← Vorige
Leerlijnen over gezond leven in het onderwijs
De leerlijnen over gezond leven zijn betrouwbare en gebruiksvriendelijke instrumenten om te werken rond de gezondheidsthema’s voeding, bewegen & minder zitten, verslavende middelen, mondgezondheid en relaties & seksualiteit. Van kleuteronderwijs tot secundair.
De leerlijnen, die werden ontwikkeld door het Vlaams Instituut Gezond Leven, VAD, Gezonde Mond en Sensoa, zijn praktische instrumenten waarbij de link gemaakt wordt met vakoverschrijdende eindtermen en bijhorende lesmaterialen. Ze ondersteunen schoolteams bij het invullen en afstemmen van hun gezondheidseducatie rond de verschillende thema’s.
Voor wie?
Leerlingen uit het lager en secundair onderwijs
Wie kan met de leerlijnen aan de slag?
Leerkrachten, directie, zorgleerkrachten, …
Waarom?
De leerlijnen hebben als doel gezondheidsthema’s verticaal en horizontaal te integreren en te verankeren in de onderwijspraktijk. Dit wil zeggen zowel in verschillende leerjaren als in verschillende leergebieden of vakken. Want gezondheid hoort niet alleen thuis in één bepaalde les rond ‘gezondheidseducatie’. Integendeel. Gezondheid hoort thuis in verschillende leer- of vakgebieden en iedere (vak)leerkracht kan zijn of haar steentje bijdragen.
De leerlijnen helpen om wetenschappelijk onderbouwde keuzes te maken met betrekking tot het sensibiliseren van leerlingen rond de thema’s:
- Verslavende middelen: Tabak, alcohol, gokken, gamen en illegale drugs
- Voeding
- Bewegen en minder zitten
- Relaties en seksualiteit
- Mondgezondheid
Praktisch
Je vindt de verschillende leerlijnen digitaal hier.
Je kan de leerlijnen ook downloaden in pdf:
- Leerlijn voeding (pdf)
- Leerlijn bewegen en minder zitten (pdf)
- Leerlijn verslavingspreventie (alcohol drinken, roken, gokken, cannabis en andere drugs, gamen) (pdf)
- Leerlijn mondgezondheid basisonderwijs (pdf)
In de E-learnings vind je terug hoe de leerlijnen concreet werken.